Leírás

rendszertelen és önkényes szelekció, véleményprovokáló gondolattorna

Utolsó kommentek

  • / yossarian /: @rabelais: Látod, pedig ez az igazi közszolgálatiság. Nem nézi, honnan jön a hülyeség, csak lecsap rá. (2013.04.15. 20:26) [shorttrack] 02
  • rabelais: Lehet az MSZP politikusokat nem szeretni, lehet kritizálni. De amit te csinálsz, az egyik sem, csak egy nagy odafingás. Ez meg téged minősít. (2013.04.15. 06:48) [shorttrack] 02
  • / yossarian /: @VacakBlogHu: Én is azt látom, hogy versenyzői részről nem lenne akadálya egy újabb történelmi kornak, mert tobzódunk tehetséges emberekben (Alonso, Raikonnen, Vettel, Hamilton, kicsit mögöttük But... (2013.04.12. 19:25) The crying game
  • VacakBlogHu: @/ yossarian /: Sajnos csak 1000 karaktert enged a motor, így a válaszom 5/6-a nem ment át. Szét akartam szedni részekre, de ekkor közölte a motor, hogy várnom kell két hozzászólás között. Nem volt ... (2013.04.12. 18:30) The crying game
  • / yossarian /: @VacakBlogHu: Itt most nem a szokásos egydimenziós összehasonlításról van szó, mint amikor azt mérlegeljük, hogy Schumacher vajon odapörkölt volna-e Fangionak. Ez egy komplexebb, a teljességre ugya... (2013.04.12. 17:23) The crying game
  • Utolsó 20

Címkék

The crying game

/ yossarian / 2013.04.10. 20:01

           

               A Forma 1 elcsökevényesedése nem egy rossz pillanat eredménye, mintegy 20 év alatt, fokról fokra silányodott a jelenlegi szintre. Ami, ha nem is mélypont, mert éltünk meg már rosszabb időszakokat is, és valószínűleg még fogunk is, de mértani pontossággal ki lehet jelölni azokat kilométerköveket, amikor egy-egy mélyütést kapott a technikai sportok egykori királya.
            A p2p-fájletöltő rendszereknek köszönhetően ma már nem kell különösebb truváj a 80-as évek végének, a 90-es évek elejének, az aranykor szezonjainak újranézéséhez. A különbség szembeszökő, és nemcsak a nosztalgia könnyei által elhomályosított látásunk mondatja velünk, de a mérleg nyelve nem a jelenkor felé billen el.
            Ha már a könnyek…mert ez kulcsmomentum, és a satnyulás szimbóluma is lehetne az aktuális legnagyobb ász egyik dobogós performansza:

7bf2d21ea91425f1567cacc0ca71b8b3.jpg

          Lehet, hogy épp világbajnok lett, lehet, hogy valamilyen családi trauma után győzött, lehet, hogy csak kiszáradt a gondosan ápolt kedvenc muskátlija, nem tudom, de a Forma 1 alkatrészeit sorra véve akár kezdődhet is a pilótákkal a paddockban tett sétánk, hogy megbizonyosodjunk arról, mennyivel férfiasabb, benzingőzzel átitatott tesztoszteronszagúbb, és embert próbálóbb volt a Forma 1 húsz évvel ezelőtt, mint napjainkban.

  1. A versenyzők:

Elképzelhetetlen volt annak idején akár Prost, akár Mansell, de még Senna, hát még a flegma Piquet esetében, hogy premier plánban áztassák az egereket, szinte árvízzel fenyegetve a célegyenest. Olyan megesett, hogy örömkönnyeiket nyeldesve álltak a dobogón, hallgatták a nemzeti himnuszt, talán egy-két könnycsepp még le is gördült a szemük sarkából, de nyilvánosan bőgni egyiket sem láttad. Egymás közötti vitáikat a pályán intézték el, nem sunyin a gumicserére várva, a depóban lazázva, miközben a szerelők harcolnak meg a tizedmásodpercekkel. A botváltóval 300 kilométer minden kanyarja előtt, majd utána kemény fizikai küzdelmet vívtak. Barátnőik teljesen normális, hétköznapi lányok voltak, nem műkörmüket féltő pussycatek, és a verseny utáni interjúk sem fulladtak sznob unalomba, fásult közhelyekbe. That was a hard race...
Vettel már külső, lányos megjelenését tekintve is ennek az új kornak, y vagy x vagy tökömtudja milyen betűvel jelölt (de)generációnak, az emokultúrának kurrens megjelenítője, attól függetlenül, hogy fogalmam sincs, milyen zenei irányzat hódolója. Annyi bizonyos, hogy ezeket az embereket sosem szabad elküldeni, mondjuk a Don-kanyarba, mert Záhonyig nem jutnának el, és a győzelmei után a rádióban felhangzó rövid „yes” vakkantásai is inkább egy gyerek kontrollálatlan öröme, mint egy harcedzett férfi diadalkiáltása.

 

  1. Az autók:

Átment három kerékvetőn, lenyírt másfél mázsa füvet, megjárta a sóderágyat, és az aszfaltra visszakeveredve még mindig gurult, mindene egyben volt, és mintegy 10 másodpercnyi fűcsomóköpködés után már újra 300-al repesztett. Ezzel szemben ma egy apró kis szúnyog, miközben menetrendszerinti járatát teljesíti a pálya melletti tó és Bernie Ecclestone könyökhajlata között (okos ez a szúnyog, tudja, honnan lehet a legtöbbet csapolni), nekibódul a pályán köröző Ferrari orrkúpjának, és nini, már nincs is első szárnya a szupertechnikának. Nyilván barokkos túlzás, de a legapróbb lökdösődés, szexuális érintkezés következtében is alkatrészek tucatjai repülnek le a mai csodagépekről, a pályán maradásra alkalmatlannak ítéltetve azokat, a hajdani gépek strapabírása pedig sok esetben egy-egy komolyabb ütközetet is szinte karcolás nélkül viselt el. Kétség hozzá nem férhet, az akkori autók férfibbak voltak.

 

  1. Aerodinamika, előzések:

Mert összetartoznak, és talán a legnagyobb betegség ez, méltán lehetne az FIA technikai illetékeseit seggbebillenteni, lassan két évtizedes felelősségük elvitathatatlan.
A palettán momentán a KERS, illetve a DRS szerepel az autó mellett, 20 évvel ezelőtt meg csak az autó volt a maga puritánságában, mert hát akkor viagra nélkül szexeltek még. Aztán jöttek elég okos mérnökemberek, és elkezdték az autók hátsó traktusát defenzív jellegűre gyurmázni, hiszen logikus felismerés, hogy nehezítsük meg a hátulról jövők dolgát, formázzuk a levegőt kedvünk szerint, hogy ne kerülhessenek mögöttünk támadó pozícióba. Az FIA bűne, hogy a mai napig nem született meg az utolsó léghajlító, helyette kaptunk jó néhány dögunalmas, előzések nélküli évet, majd az utóbbi években ilyen mesterséges potencianövelőket, KERS meg DRS néven. Így már persze oda-vissza pakolják egymást a srácok a pályán. Egy gond van ezzel csak, hogy már messziről is érezhető, szintetikus műanyagszaga van. Nem tagadhatjuk le a tényt, régebben az előzések is férfibbak voltak.

 

  1. Gumi:

Ezen nincs is mit vitázni. Pár kör alatt körömágyig kopnak, és a versenyzők nyilatkozata szerint az autóval nem lehet 100%-ot teljesíteni, hanem egy kímélő üzemmóddal, 70-80%-on egyfajta tartóssági tesztté hitványul az egykor a csúcsteljesítményeket ostromló, a „lelkét is kitaposom” mentalitású háború. Az igazán szomorú, hogy ez a folyamat felülről vezérelt, parancsba adott, tudatos butítás volt, célja szerint izgalomkeltés, de én csak egy szánalmas lottósorsolást látok benne, és nem autóversenyt. A 20 évvel ezelőtti Good Year abroncsok nemcsak, hogy férfibbak voltak, de biológiailag bizonyítható tény, hogy a mai Pirellik már puncival jöttek a világra.

 

  1. Motor:

Leszabályozott fordulatszám, egyre kisebb hengerűrtartalom, az egész Forma 1-nek éveken keresztül összesen három motorszállító, és jótállási garancia több versenyen keresztül. A 12 hengeres turbószívómotorok duzzadó vádlijaitól jutottunk el ebbe a már-már shell-maratoni állapotba, a hycomat kategóriától csak egy lépéssel feljebb. Szintén tartósteszt jelleggel, kár, hogy ebben a műfajban már kitalálták a Le Mans-i 24 órást jóval korábban. Mindenesetre a tövig a gázpedált macsós erőszakosságától ez már fényévekre van, így már a kérdést is felesleges feltennünk, férfiabb-e vagy?

 

  1. Csapatvezetők:

Ha Suzuka, akkor Prost és Senna. Ha Williams, akkor Piquet és Mansell. Ha Red Bull, akkor…Ha Mercedes, akkor…Ha Ferrari, akkor….
Igen, Ron Dennisnek, vagy Frank Williamsnek helyén voltak a tökei. Nem foglalkoztak szponzorérdekekkel, a konstruktőrök világbajnoksága másodlagos volt (ehhez persze kellett, hogy ne annak eredménye alapján osszanak elsősorban zsetont), a csapatimázsra – ebben az értelemben legalábbis – nagy ívben tojtak. Egymásnak engedték a vezérbikákat, döntsék el egymás között az alfahím szerepet, mérjék össze a hímtagjukat. Voltak botrányok, balesetek, harcok, előzések, még egy-két balegyenes is elcsattant, és a nézők furcsamód élvezték ezt az egész cirkuszt, szőröstül-bőröstül. Nem tutujgatták a versenyzőiket, nem kapcsoltatták át a motort takarékos üzemmódba, nem utasítottak elengedésre vagy önmegtartóztatásra. Nem durcáskodtak a verseny után, hanem egyenesen pacekba dorgáltak, ha valami nem tetszett nekik. Őszintén, férfiasan.


        A sort nyilván folytatni lehetne még. Minden május elsején, azon a tragikus 1994-es május elsején kezdődött. Senna és Ratzenberger halála után az addig száguldó koporsóknak is becézett autókat szigorú biztonsági előírások szerint alakították át, ekkortól datálhatjuk az aerodinamikai paraméterek radikális megváltoztatását. Talán ezzel összefüggésben, talán nem, de ekkor indult el az aerodinamika defenzív kialakításának folyamata is, ami aztán a Schumacher-éra alatt csúcsosodott ki, és azóta sem lett orvosolva. A német számlájára persze elég sokat feljegyezhetünk, a tagadhatatlan zsenialitása mellett rengeteg merényletet követett el a sportág ellen, említve mondjuk a Hill felöklelése révén szerzett világbajnoki címét, ahol egy korrupt vagy csak eleve alkalmatlan FIA-versenybíróság nem volt képes a pontjaitól megfosztani, vagy a 2002-es osztrák nagydíjat, ahol az évad első harmadának végén, fölényesen vezetve az összetettet, csapatutasításra kapta meg az első helyet szerencsétlen márkatársától. Egyébként épp ekkor, Barichello kiherélésekor veszítették el a férfiasságukat a csapatvezetők is, és ettől kezdve lett rendszeresített és gátlástalanul használt eszköz a második számú pilóta partvonalra szólítása, egyáltalán, a második számú pilóta fogalmának definícióját, mai jelentéskörének kialakulását is ehhez a nemes aktushoz kell kötnünk.
      De azért ne verjük rá az egész balhét a németekre, először Vettelre, aztán Schumacherre, vagy fordítva, két világháborút már így is cipel a történelmi lelkiismeretük, a Forma 1 árjátlanodásáért azért nem csak ők a felelősek. Többszereplős játszma volt ez, és ahogy Vettel a jelenkor autóversenyzőjének archetípusa, úgy a startlámpa ennek a 20 éves hanyatlásnak a komplex, tömör szimbóluma. Mert annak idején felvillant a piros lámpa, majd – Palikkal mondva – 5-7 másodperc múlva kigyulladt a zöld. Most felvillan a piros, majd kialszik, és NINCS ZÖLD. Na, ez a punci.

Címkék: sport

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://shorttrack.blog.hu/api/trackback/id/tr465196537

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

berczy04 2013.04.11. 22:33:00

Sajna teljesen egyet kell értek.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.11. 22:57:48

Én úgy gondolom, hogy 2008-ig volt Autóverseny, aztán a sok szabályváltozás (nincs tankolás, lebutított autók, stb) megölte az igazi versenyzést.

Csapatutasítások miatt nem nyerhet egy versenyző. Ne nyomd a gázt, mert kifogy az üzemanyag. Komolyan ilyen van??!! szánalmas.

Vettel 3x VB győztes, ami egyenesen hihetetlen. 90-es években ebédre ettek ilyen pilótákat a nagyok. Button szintén... ilyen színtelen, szagtalan VB győzteseket, még nem láttam.

egyszerűen felfoghatatlan, hogy miért dominál ennyire a pénz az F-1-ben. Teljesen tönkretették. Bravó Bernie.

Jó Mercutio halott 2013.04.11. 23:04:36

Nagyjabol megszarom a forma1-et, de ez egy jo kis iras. Raebresztett, hogy lehet, nem azert Senna utan kezdtem megszarni, mert elmultam 20, hanem ezert.

is 2013.04.11. 23:12:14

@REMY: "miért dominál ennyire a pénz az F-1-ben"

talán mert nincs több? vagy ha elengedik a pénzügyi gyeplőt, akkor pontosan 4 csapat fog csak körözni?

@poszt: fizesd ki a te férfias igényedhez szükséges évi párszázmillió eurot, és az lesz, amit te akarsz. jelenleg te ingyen nézed, és még ehhez mondod a magadét.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.04.11. 23:26:07

@is: Bocs, hogy nem élvezem azt a szart, amit látok hétről hétre a TV-ben. Nem ehhez szoktam hozzá. Nem ma kezdtem el nézni.

4 csapat fog körözni? Most meg 1 csapat köröz, a többi csak lohol utána. Remélem érzed a különbséget.

Afterburner9 2013.04.12. 00:31:16

1:Most komolyan ilyenen kell fennakadni, hogy Vettel örömében elsírta magát? Ha bármely más sportágban valaki nyerni tud a legrangosabb versenyen, ott se ritka, hogy valaki elsírja magát. Ettől még nem lesz senki kevésbé férfias.
2:Vettel 'lányos' külsejéről: Most ez komoly? Az ezután következő sorok nem tudom, hogy a versenyzők bátorságát, vagy fizikai rátermettségét, vagy újfent a férfiasságukat hivatottak megkérdőjelezni, de ismét a tényeket nem figyelembe vevő gondolatok, plusz egy jó adag fröcsögés.
3:A "Forma 1 árjátlanodása" - kezdem azt hinni, hogy az író valóban olyan, mint amilyennek ez a bejegyzés sugallja.

A Forma 1 fejlődött. Én bevallom, jó érzéssel ülök le a Tv elé, mert tudom, hogy ha baleset van, az autó fog törni, nem a pilóta. Ez az európai motorsport: csúcstechnika, taktika, pilóták. Teljesen más, mint 20-30 éve volt, és még változni is fog. Megértem, hogy valakinek a gladiátori küzdelmek hiányoznak, de ezt normális stílusban is le lehetne írni.

sanyix 2013.04.12. 01:10:21

@is: ja, mert most 1 csapat köröz, évek óta. Ha a redbullok kiesnek egy versenyen, akkor is nyernek :) Tudom paradox, de ez van. visszasorolják utolsó helyre, 6x megpördül, lekaszálják az első szárnyát, de akkor is nyer a redbull.

1ébként 2008 környékétől kezdett nagyon szétesni a dolog, az egyre hülyébb szabályokkal.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 01:24:36

@is: Nekem csinálják. Tehát formálhatok véleményt róla?

@Afterburner9: Netán Vettel-rajongó?
De hogy érdemben is reagáljak, a sírása egy olyan motívum, ami mintegy jelképe is lehet annak a folyamatnak, amit az elmúlt húsz évben én látok. Az utána következő sorok pedig nevén nevezik magukat, az ágyból kiszállni is csak fél liter energiaital segítségével képes tizen-, huszonéveseknek szúr oda.
De szövegértelmezésed komoly hiányosságait igazán az mutatja, amikor az "árjátlanodása" kifejezést kurucinfós kontextusba helyezed, miközben semmilyen szélsőjobboldali értelmet nem adok neki, egy ironikus kiszólás a részemről, és ezt megerősíti az előzmény, amikor a kollektív német történelmi tudattal operálok. Rakhattam volna idézőjelbe is, de felnőtt, értelmes embereket célzok az írásaimmal, akik képesek a differenciált gondolkodásra.

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2013.04.12. 06:02:35

Mielőtt nekiláttál eme hatásvadász posztnak, nem lett volna baj, rendkívül felületes tudásodat kissé kiegészíteni. Szinte minden mondatába bele lehetne állni, de mivel az írásból egyértelműen kiderült számomra, hogy talán egy baráti körben te tudsz legtöbbet az F1-ről, ám az arra sem elég, hogy megvédd állításaidat, így nem kezdek neki. Javaslom, ha valamihez nem értesz, abban a témában ne próbálj meg okosnak látszani, mert kinevetnek :)

Illés Béla 2013.04.12. 08:53:27

Remek írás,teljesen egyetértek.
Ami engem is irritál ez a "gumi" kérdés,
szánalmas izzadságszagú baromság az egész.
Aki ezt szereti,az nem is tudja milyen az igazi F1.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 08:55:58

@Szende Szandi(nista): Azért ha még idevetődsz, nyugodtan állj bele egy-két mondatba, mert csak így nyeglén idevetni, hogy nem értenék hozzá, ezt nem igazán jegyzik a vitakultúrában.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.04.12. 09:03:16

Vannak benne igazságok de momentán azzal hogy egy pilóta sír a dobogón azzal sztem sincsen semmi baj.

Node spongyát rá, a cikk írója másképp látja, ennyi. Ennél a sok tárgyi tévedés sokkal nagyobb baj. Pl. "Átment három kerékvetőn" Ezt nem is értem, mivel a kerékvetők szerves részei a pályának, tehát nem hogy 3x, hanem 333x mentek át rajtuk. Ill. mennek, mert most is. Aztán: 12 hengeres turbómotor???????? Talán szívó nem?

Ill. még vmi: a csapautasítások mindig is részei voltak a sportnak. Sőt, voltak ennél durvább dolgok is mint mostanság, pl. az 50es években olyan is előfordult hogy a kettes számú pilótának át kellett adni az autóját az egyes számúnak!!! (akkoriban még megengedték a szabályok a ilyen kocsicseréket) Persze utálni lehet őket (én is utálom), csak nem fair külön a mai f1nek felróni - hisz látjuk hogy nem egy újkeletű dologról van szó.

folyt. köv.

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2013.04.12. 09:12:39

@/ yossarian /: Semmiképpen sem vitázni akarok, mert a cikk alapján semmi értelme. Hangzatos, ám szakmaiatlan lózungokról hiábavaló is lenne. Én véleményt írtam, mely lehet, hogy nem tetszik a poszt szerzőjének,de tiszteletben illik tartani, ha vállalta írásával a net nyilvánosságát, ám a reakcióból (vitakultúrában nem jegyzik???) egyértelműen arra lehet következtetni, hogy számára csak az egyetértő, dícsérő vélemény a vélemény.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.04.12. 09:15:46

folyt. köv.

Igen, a Williams és a McLaren ált. engedi versenyezni a pilótáit egymás ellen, nade ők most is engedik. A Redbull vagy a Merci meg nem. Ahogy a Ferrari sem, de ők régebben sem engedték, lásd pl. 1982 Imolát, ahol épp abból lett botrány amiből most Sepangban (ott Pironi volt Vettel és Villeneuve Webber). Szal inkább csapatfüggő ez, mintsem korfüggő.

De itt egy cikk erről:
www.mcsatorna.hu/hirek/2013_03_25_nyilt-csapatutasitasok-a-forma-1-torteneteben

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 09:17:52

@Szende Szandi(nista): Nem, számomra a vélemény tényekkel alátámasztott, összefüggő, logikus következtetési folyamat, legyen akár opponens az általam elgondoltakkal. Maga a poszt is egy ilyen gyártási folyamat eredménye. Amiről meg te beszélsz, meg ne haragudj érte, de az meg beszariság.

Szende Szandi(nista) · http://szendeszandinista.blogspot.com/ 2013.04.12. 09:28:04

@/ yossarian /: Ezekkel a viszontválaszokkal saját magadról állítod ki a szegénységi bizonyítványt. Én magam már az első magyar közvetítést is láttam 10 évesen (ez 1976-ban volt, az Osztrák Nagydíj, Lapaj közvetítésével)és azóta folyamatos rajongója vagyok ennek a sportnak. Én most is megtalálom benne azt a szépséget, ami elcsal a Hungaroringra, Monzába, Silverstone-ba, vagy éppen Barcelonába, és ha nem a pályán nézem, akkor a TV elé ültet. Ha te nem találsz benne semmi jót, akkor javaslom, ne nézd, és főleg ne próbáld meg írományaiddal az F1 ázsióját rombolni, ami mellesleg nem fog sikerülni. Én pl a balettet nem szeretem, ezért nem is nézem, és főleg nem írkálok róla.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 09:32:01

@convar:
- a kerékvető példát nem szó szerint értettem, kis túlzással akartam érzékeltetni, hogy ütésállás tekintetében még csak össze sem vethető a két korszak;
- a 12 hengeres turbómotor valóban csak az én hibás memóriám tartalma, igazad van, azok a Ferrarik, amikre én gondoltam, már szívómotorral voltak szerelve;
- igen, a csapatutasítás mindig érzékeny téma volt, és természetesen újra meg újra felmerült a Forma 1 történetében. Én most csak az elmúlt 20 évet fésültem át (ugye nem elsősorban a csapatutasításokra koncentrálva), nem akartam ennél nagyobb távlatokat nyitni. Viszont a 2002-es osztrák nagydíjat meg kellett említenem, mert azt gondolom, hogy az ott történtek minőségi különbséget jelentettek az addigiakhoz képest.

De köszi a hozzászólásodat, az ilyeneknek örülök, amelyek tágítják a poszt horizontját, és ellenérveket fogalmaznak meg, esetleges tévedéseket javítanak.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 09:38:24

@Szende Szandi(nista):
Pofozgathatjuk itt egymást tovább, de értelmét nem igazán látom.
Én sem a tavalyi szezonnal kezdtem a "szakmát", emellett megfogalmaztam egy markáns, érvekkel alátámasztott posztot. Ez az én saját meglátásom, és elfogadom, hogy te még mindig szereted a sorozatot, de ha nem válaszolsz a posztban előjött gondolatokra, akkor ez nem több egyszerű szerelmi vallomásnál. A kettő közötti súlyozást meg hadd ne én végezzem el, az ide érkező olvasók maguktól is képesek megtenni.

HPR 2013.04.12. 09:40:51

Nagyon leegyszerűsítve: Jó olvasni, lehet riheröhészni rajta de azért sok benne a csúsztatás.

Többek között Senna vagy Villeneuve nem halt volna meg egy ilyen autóban.
A 80as évek végén is volt takarékossági dolog, mert párszor elfogyott a benzin (a turbók tankaja limitálva volt)...
A turbók nem voltak 12 hengeresek, de ez tán csak elírás.

A baj inkább ott van, hogy nem veszi figyelembe azokat a tényeket, hogy az elektronika fejlődése "csökevényesített", nem pedig a szabályok. Nem tudom mennyire emlékszik a poszt írója a 90-es évek elején az "aktív felfüggesztésre", illetve a rajtautomatikára (az autó figyelte a korai-rajt senzorát, és amint az kikapcsolt, indult az autó). Ha szabad kezett kaptak volna a mérnökök, már rég celebek ülnének az autókban, nem pedig pilóták.

Viszont nagy igazság van benne, hogy a Forma 1 macsósításra érett.
Elég csak megnézni azt a McLarenes videót, amiben Hamilton beül Senna 89(?)-es Mclarenébe: www.youtube.com/watch?v=qTO8I_jPWXU

Rotten77 2013.04.12. 09:42:43

Hello!

Nem rossz cikk, sőt végre valaki aki megírta ilyen szellemben is a véleményet. Mindazonáltal pár dologban nem értek Veled egyet, sőt helyenként pontosításra szorul a cikk. Remélem nem veszed rossz néven, ha leírom én mit látok máshogy!

1. A sírásról. Ajánlom figyelmedbe Senna hisztériáját a '91-es Brazil GP győzelme után. Tekintsünk el attól hogy; hol és hogyan nyert. 5:38-tól:

www.youtube.com/watch?v=mOmpGuG-P64

A barátnőkről annyit, hogy nézd meg James Hunt nőjét meg Vettelét vagy Kovalainenét. Meglepő de az első lesz a műkörmös maca. A lányos külső szerintem Rosbergnél vagy Chiltonnál jobban kijön, de sajnos ez általánosan jellemző dolog, nem csak az F1-ben ütötte fel a fejét.

2. és 5.pont: ezeket különválasztani botorság. A régi autók motorjai megbízhatatlanok voltak így maguk az autók is. Az meg hogy nem törtek szét, sokszor emberéletekbe került, ahogy azt előttem már írták. 12 hengeres turbo pedig az F1-ben nem volt.

3. és 4.pont: tökéletes!

mildi 2013.04.12. 09:45:29

azoknak, akik esetleg nem akarják végigolvasni, mert megijedtek attól, hogy az aerodinamika külön bekezdés, és ebből arra következtetnek, itt most egy komoly, részletekbe menő elemzést, összehasonlítást olvasnának, aminek úgy se értenék a felét sem, mert a reál tárgyak sosem volt az erősségük, összefoglalom a posztot 4 szóban:

régen minden jobb volt

+ha egyszer valamikor tényleg egy nő kapná valamelyik ülést, remélem arról is ír majd a blogger. a fentiek fényében arra a posztra befizetnék :)

Rotten77 2013.04.12. 09:57:42

6.pont: A csapatvezetők régen is olyanok voltak mint most. Maximum nem hallottad őket mert nem adták élő adásba amit mondanak. Olvass el pár régi sztorit és könyvet, szerencsére akad belőlük bőven magyar kiadás is és akkor rájössz, hogy semmi különbség nincs a mostani helyzetekhez képest.

Az összegzés nem rossz, de Senna halálára kihegyezni a változásokat erős. Indukáló eseményként beleillik a képbe, de ne akarjunk már az amúgyis túlmisztifikált hősből még jövőt befolyásoló tényezőt is csinálni. Éppen elég hogy a szakírói kanonizáció is piedesztálra emeli ezt a pályán végletekig arrogáns és erőszakos embert aki semmit és senki mást nem tudott elviselni mint a győzelmet. Szentül hitt Istenben és döntései helyességében (pl: kormányrúd elvékonyítása) és csak az imolai fal tudott megálljt parancsolni neki. Sajnos...

Végezetül pedig: az elmúlt Maláj Nagydíjon pont az általad nem kedvelt Vettel mutatott figyiszt az egésznek; gumiknak és a csapatutasításnak. Punci volt? Nem :)

Üdv: Viktor

Rotten77 2013.04.12. 09:58:37

@mildi: a női pilótán már rég túl van az F1 :)

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 10:07:33

@HPR: Azt így konkrétan nem akartam belefogalmazni, hogy régen haltak meg a versenyzők a pályán, most pedig nem, mert ezt én is gusztustalannak találtam volna. Egyébként van olyan technikai sport, ahol ez a veszély jelenleg is megvan(Moto GP, Man szigetek motorverseny, vagy az amerikai Indycar).
Emlékszem az aktív felfüggesztésre, persze, és jó, hogy említed, egy hetedik pontnak simán elfért volna.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 10:10:36

@mildi: hozok egy példát máshonnan: nekem semmi bajom a homoszexuálisokkal, viszont a metroszexuális divattól lábrázást kapok. Jöjjenek a női versenyzők mázsaszámra, nekem esztétikailag is csak jobban fog esni, viszont egy férfi viselkedjen férfiként.

ALW 2013.04.12. 10:14:53

Maximálisan egyetértek!

Nem síró-picsogó biorobotokat akarunk látni, akik nem örülnek ha a dobogón állnak (programhiba lehet), de szépen mosolyog a celeb barátnő és Hamilton apukája Hamilton öccsével együtt csapdossa a tenyerét!

A Pirelli meg kapja be a faszt a foszló szar gumijaival, ezek a szerecsétlen majmok mégcsak nyomni se merik neki!

Mondták volna Huntnak vagy Sennának, hogy vegyél vissza szart volna bele, a 1.6-os motorokra meg egyenesen ráhugyoztak volna.

MESTERSÉGES HANGGAL.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 10:22:02

@Vorangee:
- Néztem a Senna videót, nekem nem volt semmi vállalhatatlan benne, megnyerte egy brazil versenyző a brazil nagydíjat, egyfajta eksztázis tombolt benne. Ez nem Vettel pityogása.
- Konkrétan Boutsen barátnőjét láttam múltkor egy régi nagydíjat végignézve, illetve Mansell feleségére emlékszem, mindketten a "lány a szomszédból" típusok. De igazad van, ebben a kérdésben általánosítani ostobaság, ezt inkább tényleg csak hatásvadász bon mot-nak szántam.
- Senna halála szerintem a korszakváltást jelentette, onnantól én teljes ideológiai váltást látok. Az akkora ütés volt, egy ikonját veszítette el a sportág (Mansell-szurkoló voltam, tehát nem elfogultságból írom), hogy rögtön a biztonság lett a prioritás, és elsöpört szinte minden más szempontot. Ami még nem is lenne baj, mert azt feltételezem, hogy ezen szigorítások mellett is meg lehetett volna tartani a sorozat addigi előnyeit.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 10:27:39

@Vorangee: Vettel múltkori karakánsága meg alapvetően tetszene is, ha a feltételek egyenlőek lettek volna, és Webber nem egy fokozattal lejjebb csavart motorteljesítményre kapott volna utasítást a csapattól. Ez, ebben a formában merénylet volt, hát fogalmazzunk úgy, hogy orvul hátba támadva a csapattársat. Ez meg ugye megint nem egy férfias meló.

ErrOr 2013.04.12. 10:50:16

Nem tudok teljesen egyetérteni a poszttal, bár a teljes népességre vonatkozó hímnős dologgal egyetértek. Sennáék halála óta, 1 hétvégén 2 haláleset, természetes volt, hogy a biztonságra fognak törekedni. Azóta is meghalt 2 ember a formula 1ben, csak ők nem pilóták voltak. A cart/indycar sem sokkal veszélyesebb, igaz ott hatan haltak meg 94 óta. Ha nem lett volna a biztonsági fejlesztés valszeg ma már egyik Schumacher sem lenne köztünk, Webber sem biztos, hogy túlélte volna a szaltóját, Massát is csak az égiek védték meg stb.

mildi 2013.04.12. 11:20:48

@Vorangee: mondom TÉNYLEG :)

@/ yossarian /: ha ez (az ún. metroszexuális divat) téged téged zavar, hát zavarjon. senkit nem zavar, hogy téged zavar.

kerület 2013.04.12. 12:27:06

Senna sem volt a férfiasság mintaképe. Ráadásul tényleg nagyképű, másokat lenéző versenyző volt, ajki ettől függetlenül egész jól vezetett, de szvsz Prostot jobban csíptem, mert ő gondolkodott is... Mi is volt a beceneve? Professzor?
Senna inkább a fiatal Laudára emlékeztetett, aki a balesete után lett a a gondolkodó sofőr előfutára. Az F1 nem Senna halála miatt lett ilyen, hanem a költségplafon kötelező eljövetele okozta az ellaposodást.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 12:52:08

@kerület: a költségplafon is egy kiváltó ok, de a posztban is sorolt, az ellaposodásban szerepet vállaló tényezők már korábban is megjelentek, például az aerodinamikai mágia, vagy a HPR által említett elektronikus eszközök dominanciája.

De a költségplafonhoz kapcsolódva: hát nem abszurd, hogy fiatal, kezdő versenyzők úgy ülnek be a csúcstechnikába, hogy magukat kipróbálni, a határaikat megtalálni, az autót megszokni mindösszesen évi 4-5 nagyobb teszten, illetve a szabadedzéseken van korlátozott lehetőségük? Így bizonyítsanak, szinte rögtön mélyvízbe dobva? Valahol ez sem smakkol.

osztrák piktor 2013.04.12. 12:56:16

Szép, hogy a végén azért megemlíted, hogy 94-óta jelentősen nagyobb súlyt helyeznek a pilóták biztonságára...talán ebben keresendő a legtöbb változás oka. Persze a spórolás, környezettudatosság sem lebecsülendő, mivel az F1 szépen lassan az "úri huncutságtól" a tömegszórakoztatás felé ment el (a bevétel nagy része már nem a jegyek eladásából jön, hanem a reklám és közvetítési díjból)
Hogy a biztonság növelésének nagyobb nyomatékot adjunk a következő listát állítottam össze (a teljesség igénye nélkül):
Forma1-ben meghalt pilóták 1958-2013
1958: 3 Musso, Collins, Lewis-Evans
1960: 2 U.a versenyen (Spa)Bristow, Stacey
1962-69: évente 1 (kivéve 65)
1970: 2 Courage, Rindt
1973: 2 Williamson, Cevert
1978-82: évente 1 (kivéve 76)
1982: 2 Willeneuve, Paletti
1994: 2 Senna Ratzenberger
És azóta senki...
Ez azért jelenhet valamit, vagy tévedek?

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 13:14:45

@osztrák piktor:
- A spórolás, környezettudatosság inkább gazdasági racionalitás, mintsem a célközönség megváltozásából fakadhat. Teszem hozzá, hogy a 80-as évek végén is ez már leginkább médiaesemény volt, valahol pont a 80-as évek elején, közepén vált ez igazán hangsúlyossá, professzionálissá.
- Azt már korábban is felhoztam, hogy nyilván nem vagyok egy Adrian Newey, de feltételezem, hogy a feszesebbre igazított biztonsági paraméterek mellett is lehetett volna izgalmas autókat, versenyeket gyártani, megtartva a korábbi fő jellemzőket.

osztrák piktor 2013.04.12. 13:44:41

@/ yossarian /: Hallottam már sok rajongótól, de motorsportban utazóktól is, hogy Eccleston teljesen üzleties hozzáállása heréli ki a Forma1-et. Lehet, de az is hogy egyszerűen csak ilyen irányt vett a motorsport "fejlődése" vagy, inkább átalakulása. Én a 90-es évek eleje-közepe óta nézem rendszeresen az F1-et és persze morogtam a V10, a versenyek alatti tankolás eltűnésekor, a michelin, majd a bridgestone kivonulásakor, az évközi szabad tesztekért...sőt a reanult gyári csapatot talán meg is könnyeztem. De hazudnék ha azt mondanám, egyre kevésbé élvezem a versenyeket. Igen a pilóták is sokat változtak, komoly sportemberek lettek, ahogy a napokban olvastam egy F1-es portálon, az erőhatások miatt iszonyú sok fizikai edzésük van, ami régen nem volt. A Forma-1 hősei című dokumentumfilm sorozatban, sokszor utalnak egy egy régi (50-es, 60-as évek)versenyző szertelen kicsapongó életviteléről, hogy átmulatott éjszaka után ültek autóba. Laudát majdnem leírták 75-ben a japán nagydíj miatt

osztrák piktor 2013.04.12. 13:54:07

Pedig Lauda törött bordával is hajlandó volt versenyezni...ha jól emlékszem, nem is beszélve a balesete utáni visszatérésről.
Most meg Alonso, akiből nem hiányzik a versenyszellem, teljesen természetesnek tartja, ha nagy mennyiségű csapadék esetén leállítják a versenyt. Persze az autóra fogja...ki tudja. Szerintem is ezek a mai fiúk talán kevéssé bevállalósak, de szerintem (főleg a TV közvetítések miatt) a közönség és a szponzorok elvárása is más. Szarul nézne ki ha évente 1-2 durva sérüléssel, halállal járó balesetet kéne közvetíteni, etikai kérdesek vetne fel, hogy lehet-e lassításban újra és újra mutatni, utólag sok okos wébwergabi elemezné, mit csinált rosszul az elhunyt. Nem is beszélve a multinac. szponzorgárdáról, lehet hamar elhagynák a Forma-1-et.
Bocs a bő léért.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 14:18:51

@osztrák piktor: nincs miért elnézést kérned, ezért van ez az írás, hogy gondolatokat indukáljon.
Biztos, hogy a mortalitás egyben moralitás kérdése is, és az is igaz, hogy az emberélet védelme érdekében 100%-ot, az elérhető maximumot kell megtenni, ahogy a közutakon is. Persze, nem a tragédiákkal kell népszerűvé tenni a sorozatot, és azt gondolom, korábban sem a vérfürdőt kívánva ültek le a képernyők elé az emberek. Inkább küzdelmet akarnak látni, ami most legalább van (pár éve még ezt sem mondhattuk el), de a bevetett fegyverek és harcmódozatok hagynak kívánnivalót maguk után a korábbiakhoz viszonyítva.
Sok a sakk, kevés az asszó.

osztrák piktor 2013.04.12. 15:08:37

Észrevehetően áttevődött a küzdelem jelentős része a pályáról, a Boxokba és a fejlesztői műhelyekbe. Nagyobb szerepe lett az istállóknak. Remélem ez nem vezet a nagy versenyző személyiségek eltűnéséhez. Kétségtelen, hogy a fiatalabb generáció, főleg akik már egész fiatal gyerekként egy-egy istálló tehetséggondozójában versenyeznek (régen ilyenek sem voltak), egy darabig engedelmes, jó kisfiúk, aztán elkezdik feszegetni a korlátokat... A dilemma az, mit is jelentenek és milyen szűkre szabottak lehetnek azok a korlátok a Száguldó Cirkuszban, hogy ne váljon uncsi, aerodinamikai vesszőfutássá? Régebben egy két kivétellel a versenyzőhöz igazodott a csapat és nem lehetett olyat hallani, hogy "Felelőtlenül viselkedik XY (Vettel persze a kis....:)) 500-600 ember dolgozik látástól mikulásig, hogy blablabla." Domenicalli viszont rögtön magára, illetve a csapatra vállalta Alonso hibás döntését...mert nehogy csorbuljon az imázs, az 5-600 emberen meg jobban eloszlik a felelősség...

osztrák piktor 2013.04.12. 15:13:28

De az is lehet, hogy csak azért van ez, mert sokkal fiatalabban kerülnek, be a pilóták az F1-be és ott érnek felnőtt férfivá, amíg mondjuk, egy Fittipaldi, vagy egy Hunt, de mondjuk időben közelebbről Hakinen, már eleve érett felnőttként ült bele az autóba...ezt a lassú ám biztos éretté válást az előző években Hamilton produkálta leglátványosabban, most lehet Vettelen a sor...

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2013.04.12. 15:28:38

@HPR: 88-as.
@mildi: :DDD
@ALW: Senna pályafutásának felét másfél literes motorokkal húzta le, csak úgy szólok.

VacakBlogHu 2013.04.12. 16:00:28

Elolvastam a bejegyzést és őszintén szólva nagy-nagy butaságnak tartom. Persze olvastam a hozzászólások közt a 12 hengeres turbó javítását, de lehet át kellett volna gondolni az egészet az "elküld" gomb lenyomása előtt. Annyira értelmetlen a különböző korokat összehasonlítani. Az adott környezetnek megvoltak a maga csillagai. Ugyan az a versenyző egy másik időben könnyen lehet, hogy nem tudott volna akkora sztárrá válni. Lásd Schumi és a kevésbé terhelhető első gumik.

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 17:23:08

@VacakBlogHu:
Itt most nem a szokásos egydimenziós összehasonlításról van szó, mint amikor azt mérlegeljük, hogy Schumacher vajon odapörkölt volna-e Fangionak. Ez egy komplexebb, a teljességre ugyan nem törekvő, de egy folyamatot összefüggéseiben megragadni igyekvő, véleményprovokáló kisdolgozat.
A 12 hengeres tévedésemért pedig már előkészítettem a szöges ostort, amivel megbüntetem magam.

VacakBlogHu 2013.04.12. 18:30:48

@/ yossarian /: Sajnos csak 1000 karaktert enged a motor, így a válaszom 5/6-a nem ment át. Szét akartam szedni részekre, de ekkor közölte a motor, hogy várnom kell két hozzászólás között. Nem volt időm itt ülni tovább és így hagytam a csudába a maradékot. Dióhéjban mi volt még? A versenyzők tenyésztve vannak, nem az életben nőnek fel pl. Vettel, Hami ezért van sírás, stb. Van akik Luadát hozta fel példának, mint kemény csávó. Pont ő nem indult el egy esős versenyen és vb-t bukott. Régen egy motort 10-en reszeltek a hokedli szélén és nyerni lehetett vele. Most próbáljon meg bárki hasonlót. Persze akkor több volt a műszaki hiba, több a kiesés. A kasztni viszont többet bírt (vagy nem), de nem is hasonlított az első szárny a "Laokon csoportra". Mielőtt megint kifutnék a karakterszámból, csak annyit, hogy ha a mostani srácok ülnének a régi autókban a versenyek olyanok lennének mint régen. A polkorrektségre való törekvés pedig a világ hibája. Ha őszinte lenne a világ, akkor a ... nemférki

/ yossarian / · http://yossarian.blog.hu/ 2013.04.12. 19:25:31

@VacakBlogHu:
Én is azt látom, hogy versenyzői részről nem lenne akadálya egy újabb történelmi kornak, mert tobzódunk tehetséges emberekben (Alonso, Raikonnen, Vettel, Hamilton, kicsit mögöttük Button, és talán Rosberg is csatolható ehhez a sorhoz), csak az egyéb, említett feltételek nem teljesülnek ehhez.
Hogy miért van sírás? Biztos igaz az is, hogy izolált környezetben nőnek fel, Hamilton korábbi hisztijei bőven magyarázhatók is ezzel. De ha körülnézek, a poppiacon is Tokiohotelt látok, nem Slayert...ezzel csak arra utalok, hogy ez általános társadalmi jelenség.
A Lauda-Hunt esetet én is ismerem, meg pl. Prost sem indult el 89-ben Ausztráliában, igaz, akkor ő már megnyerte a címet. Hogy ezek a pelenkán dőltek-e el, vagy reális körülményfelmérés...Senna mindenesetre ez utóbbi esetben elindult, és huszonegynéhány kör után teljes sebességgel belerongyolt hátulról egy lekörözendő versenyzőbe, mert nem látott az esőfüggönytől.
süti beállítások módosítása